måndag 23 januari 2012

Sverige som nätapartheidland med pepparrotskött som temposänkande slowcook.

Av två strategier: den ena att ta god tid på sig, vara förutseende, välplanerad och förberedd den andra att ständigt öka tempot och trycka gasen allt djupare ner mot botten av vår förmåga, tycks vi allt oftare välja den senare. I en tid när våra nyhetsmedier gör nyheter av skeenden som ännu ligger i framtiden, som ännu inte har hänt piskas moralpanikens skum upp allt hårdare med påföljden att otryggheten och rotlösheten i vårt samhälle breder ut sig allt mer. På senare tid har detta visat sig allt tydligare i den kultur, baserat på tyckandets tyranni,  i tv-soffor, bloggar, FB, Twitter och nätutgåvor av konventionella medier. Vi gör allt oftare nyheter av det som ännu inte har hänt! I min barndom rapporterade man nyheter om det som hade hänt. Här har ett paradigmskifte ägt rum. Är det bra eller dåligt? Tja det beror på men ett är säkert det driver upp hastigheten i ett redan tempodrabbat samhälle. Vi trycks vara tvungna att ständigt pressa ner våra gaspedaler för att få livspusslet att gå ihop. Relationer offras på löpande band, kunskapandet blir allt mer specialiserat och ytligt och rotlösheten tilltar. Priset för att leva i det så kallade informations och kunskaps samhället är rätt högt och alla kan inte betala......

PÅ samma sätt som det aldrig, eller nästan aldrig, talas om den största diskrimineringen som pågår varje dag i Sverige nämligen när praktiskt begåvade barn ständigt kommer i andra hand i våra skolsystem (medan samhället skriker efter hantverkare) talas det inte heller om de som inte kan, vill eller orkar delta i det allt högre uppskruvade samhällstempot. De klarar helt enkelt inte av att leva så. Vi är på väg att skapa ett digitalt klassamhälle där den nya samhällsordningen premierar vissa medan andra ställs åt sidan. Man skulle kunna tala om en nätapartheid där de som tar för sig gör det på andras bekostnad medan de "andra" får finna sig i att bli betraktade som andra klassens medborgare.

Ur ett teologiskt perspektiv, bloggen heter ju ändå Timjanochteologi, kan jag konstatera att kunskapens träd nu inte längre står i blom utan bär frukt, mycket frukt och den märks överallt i samhällsutvecklingen. Vi har nu konsekvenserna av detta "andliga" skeende i Edens lustgård i alla våra hem, skolor, arbetsplatser och i våra relationer. De snabba lösningarnas samhälle är ett faktum. Det höjda livstempot är en konsekvens av skeendena kring och efter kunskapensträd med våra "öppnade" ögon som resultat och på den valfrihet som i dag vilar tungt över oss alla. Nästan som en arvssynd. Det förvandlar vårt land till en minokrati. Se tidigare blogg (red anmärkning)

Du måste välja till varje pris i livets alla skeden. Det individuella valet har blivit det främsta budet och har ersatt budet om att älska din nästa som dig själv. Att välja tar tid som vi inte har och skapar ångest, osäkerhet och gör oss sårbara för många krafter som helt klart hör hemma mer på den mörka sidan av tillvaron än på den ljusa. Där mängder med mindre nogräknade människor ständigt söker arbetsfri inkomst lurar, ljuger och stjäl både tid och pengar av stressade och troskyldiga människor som försöker klara det allt hårdare livstempot. Som teolog har jag sett denna utveckling en tid och undrar varför Svenska kyrkans normerande teologer är så tysta, näst intill omedvetna??, om denna arvsyndens konsekvenser. Jag tolkar detta, det är ju vårt jobb som teologer, som en oförmåga att skapa relevant teologi i samtiden!

Allt har ett pris! En del ser vi på kort sikt annat ser vi på lång sikt. Nu ser vi allt tydligare priset kring resonemanget av det så kallade syndafallet och Adam och Evas göranden och låtanden i Edens lustgård. Läs gärna själv och sätt berättelsens innebörd i ett vidare perspektiv. Det kostar på att vara såsom Gud och Gud vet att vi gärna vill vara det! Jag minns rätt tydligt Oscarspristagerskan Kate Winslet som prisade 2009 för sina skådespelar insatser. Hon utbrast i sitt tacktal "Det är vi som är Gudarna och Gudinnorna i denna värld" Jag har inga synpunkter på denna inställning men inser att det är svårt att vara såsom GUD. Dessutom inser jag allt tydligare med valfrihetens förbannelse flåsande i nacken att: människor som slutar tro på Gud tror inte på ingenting. De tror på precis vad som helst.

Allt är rätt utom det rätta.  På så sätt skulle man kunna sammanfatta den rådande kunskapssynen i dag. Vi har ännu en tid ett levande begrepp i vårt språk som talar om ett sunt bondförnuft. Det är på utdöende precis som bondesamhället som snart är ett minne blott. Det samhället hade ett annat tempo med ordentligt med ställtider. Tålamod, uthållighet och god hushållning och planering var nödvändigt och premierades på olika sätt. Ja de var nödvändiga ingredienser för ett gott liv. Jag kan undra om det livstempot inte ligger närmare och överensstämmer med hur våra "stenålderssystem och kroppar" är konstruerade. Visserligen fanns även då hästskojare och scharlataner men det går inte att jämföra på samma dag.

Teknikutvecklingen förstärker inte bara det goda och ljusa hos oss utan även det onda och mörka. Utväxlingen för båda riktningarna har ökat dramatiskt till nivåer som saknar motstycke i vår historia. Dessutom har vi satt det mest kraftfulla vi någonsin uppfunnit, informationsteknologin, i händerna på våra barn. I vår vuxenfrånvaro utvecklar de den som de finner smartast utan särskilt påverkan av grundläggande idéer om tidigare kunskaper om vad är är att vara människa. Etik är inget levande begrepp utan man gör vad man vill och tar det som gagnar en själv. I bland blir det bra och i bland blir det sämre och det gäller att lära sig leva med förändringen som tillstånd!

I bland vet vi inte vilken väg vi borde gå. Allt går så fort och det piskas upp moralpanik med jämna mellanrum. Är det inte övergivna barn på parkeringsplatser efter idrottsevenemang så är det ständiga rykten och larm om rämnade ekonomier, samhällen som störtar samman och nyheter som ännu inte har hänt. Många gånger berömmer vi oss över och är stolta för, med all rätt, den valfrihet vi anser oss ha. Men kom ihåg att valfriheten av ingenting fortfarande är ingenting. Att välja den breda, snabba vägen anlagd på illusionernas och lögnernas träskmarker leder oss vilse och lämnar oss lottlösa i ömkansvärd fattigdom så att vi ingenting har att redovisa den dag vi skall avlägga räkenskap. Rikedomarna tar några få som redan idag har allt!

Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ? Myten om det gränslösa samhället med total valfrihet för alla i alla situationer är och förblir en lögn och en hägring som hindrar oss från att bygga det goda samhälle som vi egentligen är kapabla till, om vi hjälps åt samarbetar, och skapar en gemensam anda som utgör ett stadigt golv att stå på kan vi göra vad som helst. Att ha högt till tak är det många som tycker är bra, även jag själv, men det hjälper inte att ha högt till tak om man inte har ett golv att stå på! Vad är då sanning? Ja nu måste var och en avgöra det! Det kostar på att vara såsom GUD!

Det finns mycket att fundera kring och mer finns. Att laga långkok kan vara utmärkt temposänkare så jag föreslår pepparrotskött med anor från em annan tid ett annat samhälle där en rot fortfarande var rotad!

Skiva ett par morötter, palsternackor, en bit purjo och en bit rotselleri. Klyfta ett pat gula lökar.


Koka upp vatten så att det täcker köttet, gärna högrev eller annat grytkött av god kvalité. Lägg i det kokande vattnet och skumma av. Skala potatis och lägg i en kastrull så har du det färdigt.
 



Lägg i grönsakerna, lagerblad, 10-15 vitpepparkorn och par hela nejlikor. Låt sjuda under lock i minst en och enhalv timme. OBS köttet skall vara helt och skivas senare.


När köttet kokat klart ta upp det med hålslev håll varmt och sätt på potatisen. Låt buljongen koka ihop till ca en liter. Du kan givetvis lägga i egen buljong att koka köttet i från början för en kraftigare smak men reducera nu och sila ifrån.



Under tiden har du skivat upp ett par morötter,  en bit rotselleri och palsternackor ett par, samt skalat färsk pepparot. Låt morötterna koka med i den silade buljongen ca tio minuter och lägg sedan i resten av grönsakerna. När de är lagom mjuka, red av med maizena ljus redning. Sjud under omrörning tills du fått en lagom tjock konsistens på såsen. Slå i ett par dl grädde, smörklickar och en msk fransk dijonsenap. Salta och peppra efter smak och lägg i en rejäl näve färsk pepparrot. Låt puttra ihop tills du är nöjd med såsen. 



Skiva upp köttet. Skär köttet på tvärsen så att du skär av fibrerna. Skär köttet i fina ätbitar. Strö över persilja.



Servera med nyriven pepparrot, persilja, pickles och god senap.


Smaklig måltid önskar eder Uffe!

2 kommentarer:

  1. Som vanligt håller jag i stort sett med om problemet, men kanske inte om lösningen. ;-)

    Inspirerande och pedagogiskt recept med fina bilder. Tack för det!

    SvaraRadera
  2. Tja, jag ställer väl fråhor så får man väl fundera över svaren som är relevanta för en själv.....

    SvaraRadera